Σεργκέι Παρατζάνοφ
Γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1924 στην Τιφλίδα της Γεωργίας.
Πατέρας του ήταν ο Ιωσήφ Σεργκέγιεβιτς Παρατζάνωφ (1890 – 1962) και μητέρα του η Σιριάν Νταβίντοβα Μπζάνοβα – Παρατζάνοβα (1984 – 1975). Είχε δύο αδελφές, την Άννα Ιωσήφοβνα Παρατζάνοβα (1922- 1985) και την Ρουζάνα Ιωσήφοβνα Παρατζάνοβα (1923 – 1989).
1932 – 1945
Φοιτά στο 42ο Σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης της Τιφλίδας.
Φοιτά στο 42ο Σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης της Τιφλίδας.
1942 – 1945
Φοιτά στο Ινστιτούτο Σιδηροδρομικών Μεταφορών της Τιφλίδας. Εγκαταλείπει τις σπουδές του τον Ιανουάριο του 1942.
Φοιτά στη Μουσική Σχολή του Κρατικού Ωδείου Τιφλίδας, στη τάξη του βιολιού και στη τάξη του τραγουδιού. Έκανε μαθήματα χορού στη σχολή χορογραφίας του Θεάτρου της όπερας και του μπαλέτου της Τιφλίδας.
Φοιτά στο Ινστιτούτο Σιδηροδρομικών Μεταφορών της Τιφλίδας. Εγκαταλείπει τις σπουδές του τον Ιανουάριο του 1942.
Φοιτά στη Μουσική Σχολή του Κρατικού Ωδείου Τιφλίδας, στη τάξη του βιολιού και στη τάξη του τραγουδιού. Έκανε μαθήματα χορού στη σχολή χορογραφίας του Θεάτρου της όπερας και του μπαλέτου της Τιφλίδας.
Καλοκαίρι του 1945. Φεύγει για τη Μόσχα
Αρχίζει η φοίτησή του στο Πανενωσιακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου στο εργαστήρι του Ιγκόρ Σάβτσενκο (1906 – 1950). Μετά το θάνατο το Σάβτσενκο, επικεφαλής στο εργαστήρι ήταν ο Α. Ντοβτζένκο (1894 – 1956).
1947
Συλλαμβάνεται στη Τιφλίδα για την υπόθεση του Ν. Μ. Μικάβα και παραμένει κρατούμενος για επτά μήνες στη φυλακή Ορτατσάλσκαγια τις Τιφλίδας.
Συλλαμβάνεται στη Τιφλίδα για την υπόθεση του Ν. Μ. Μικάβα και παραμένει κρατούμενος για επτά μήνες στη φυλακή Ορτατσάλσκαγια τις Τιφλίδας.
1948
Κάνει την πρακτική του άσκηση στα γυρίσματα της ταινίας «Το τρίτο χτύπημα» στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου. Σκηνοθέτης ο Ιγκόρ Σάβτσενκο.
Κάνει την πρακτική του άσκηση στα γυρίσματα της ταινίας «Το τρίτο χτύπημα» στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου. Σκηνοθέτης ο Ιγκόρ Σάβτσενκο.
1949
Συμμετείχε στα γυρίσματα της ταινίας «Ταράς Σεβτστέκνο» στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου. Σκηνοθέτης ο Ιγκόρ Σάβτσενκο.
Συμμετείχε στα γυρίσματα της ταινίας «Ταράς Σεβτστέκνο» στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου. Σκηνοθέτης ο Ιγκόρ Σάβτσενκο.
1950
Παντρεύεται στη Μόσχα. (η πρώτη σύζυγος του η Νιγκιάρ Κερίμοβα, ήταν Τατάρα και δολοφονήθηκε από συγγενείς της γιατί αλλαξοπίστησε τον Ιούλιο του 1951)
Παντρεύεται στη Μόσχα. (η πρώτη σύζυγος του η Νιγκιάρ Κερίμοβα, ήταν Τατάρα και δολοφονήθηκε από συγγενείς της γιατί αλλαξοπίστησε τον Ιούλιο του 1951)
1951
Εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη στην ταινία «Μαξίμκα» με σκηνοθέτη τον Βλαντιμίρ Μπράουν.
Εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη στην ταινία «Μαξίμκα» με σκηνοθέτη τον Βλαντιμίρ Μπράουν.
1952
Γυρίζει την πτυχιακή ταινία μικρού μήκους «Αντριές» (με βάση ένα παραμύθι της Μολδαβίας).
Παίρνει το πτυχίο του. Αρχίζει να εργάζεται στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου.
Γυρίζει την πτυχιακή ταινία μικρού μήκους «Αντριές» (με βάση ένα παραμύθι της Μολδαβίας).
Παίρνει το πτυχίο του. Αρχίζει να εργάζεται στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου.
1955
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου την ταινία μεγάλου μήκους «Αντριές» (επαναλαμβάνοντας το σενάριο της διπλωματικής του ταινίας) μαζί με τον Γιάκοβ Μπαζιλιάν. Στο μισθολόγιο των στούντιο αναφέρεται ως βοηθός σκηνοθέτη
Παντρεύεται τη Σβετλάνα Ιβάνοβνα Σεπρμπατιούκ – τη 17 χρονη κόρη ενός Ουκρανού διπλωμάτη.
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου την ταινία μεγάλου μήκους «Αντριές» (επαναλαμβάνοντας το σενάριο της διπλωματικής του ταινίας) μαζί με τον Γιάκοβ Μπαζιλιάν. Στο μισθολόγιο των στούντιο αναφέρεται ως βοηθός σκηνοθέτη
Παντρεύεται τη Σβετλάνα Ιβάνοβνα Σεπρμπατιούκ – τη 17 χρονη κόρη ενός Ουκρανού διπλωμάτη.
1957
Γυρίζει τα ντοκιμαντέρ «Σκέψεις», «Ναταλία Ούζβι», «Χρυσά Χέρια» στα κινηματογραφικά στούντιο ντοκιμαντέρ.
Γυρίζει τα ντοκιμαντέρ «Σκέψεις», «Ναταλία Ούζβι», «Χρυσά Χέρια» στα κινηματογραφικά στούντιο ντοκιμαντέρ.
1958
Στις 10 Νοεμβρίου γεννήθηκε ο γιος του Σουρέν Παρατζάνωφ.
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο «Ντοβτζένκο» την κωμωδία «Το πρωτοπαλίκαρο» με αναφορές στη ζωή της υπαίθρου.
Στις 10 Νοεμβρίου γεννήθηκε ο γιος του Σουρέν Παρατζάνωφ.
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο «Ντοβτζένκο» την κωμωδία «Το πρωτοπαλίκαρο» με αναφορές στη ζωή της υπαίθρου.
1961
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου το μελόδραμα με θέμα της ζωή μιας απλοϊκής νεαρής Ουκρανίδας, η οποία έγινε παγκοσμίως διάσημη τραγουδίστρια ,- «Η ουκρανική ραψωδία».
Γυρίζει στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου το μελόδραμα με θέμα της ζωή μιας απλοϊκής νεαρής Ουκρανίδας, η οποία έγινε παγκοσμίως διάσημη τραγουδίστρια ,- «Η ουκρανική ραψωδία».
1962
Μάρτιος
Εκδίδεται το οριστικό του διαζύγιο με τη Σβετλάνα Ιβάνοβνα Σερμπατιούκ.
Γυρίζει το μελόδραμα «Λουλούδι στις πέτρες» που αναφέρεται στη ζωή μιας μικρής πολιτείας μεταλλωρύχων.
Μάρτιος
Εκδίδεται το οριστικό του διαζύγιο με τη Σβετλάνα Ιβάνοβνα Σερμπατιούκ.
Γυρίζει το μελόδραμα «Λουλούδι στις πέτρες» που αναφέρεται στη ζωή μιας μικρής πολιτείας μεταλλωρύχων.
1964
Γυρίζει τα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου την ταινία «Οι σκιές των ξεχασμένων προγόνων» το σενάριο της οποίας βασίστηκε στο ομώνυμο διήγημα του Μιχαήλο Κοτσιουμπίνσκι.
Η ταινία τυγχάνει διεθνούς αναγνωρίσεως. Βραβείο της Ακαδημίας της Μεγάλης Βρετανίας το 1965. Βραβεία στα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ρώμης το 1965 και του Μαρ ντελ Πλάτα κ.ά.
Γυρίζει τα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου την ταινία «Οι σκιές των ξεχασμένων προγόνων» το σενάριο της οποίας βασίστηκε στο ομώνυμο διήγημα του Μιχαήλο Κοτσιουμπίνσκι.
Η ταινία τυγχάνει διεθνούς αναγνωρίσεως. Βραβείο της Ακαδημίας της Μεγάλης Βρετανίας το 1965. Βραβεία στα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ρώμης το 1965 και του Μαρ ντελ Πλάτα κ.ά.
1965
Γράφει το σενάριο για την ταινία «Οι νωπογραφίες του Κιέβου» και κάνει τα πρώτα δοκιμαστικά με τους ηθοποιούς. Η ταινία απαγορεύεται από τις αρχές λίγο πριν αρχίσουν τα κανονικά γυρίσματα.
Γράφει το σενάριο για την ταινία «Οι νωπογραφίες του Κιέβου» και κάνει τα πρώτα δοκιμαστικά με τους ηθοποιούς. Η ταινία απαγορεύεται από τις αρχές λίγο πριν αρχίσουν τα κανονικά γυρίσματα.
1966
Φεύγει για την Αρμενία.
Προσλαμβάνεται στα κινηματογραφικά στούντιο «Αρμιάν Φιλμ» και αρχίζει να γράφει το σενάριο για την ταινία «Σαγιάτ Νοβά».
Φεύγει για την Αρμενία.
Προσλαμβάνεται στα κινηματογραφικά στούντιο «Αρμιάν Φιλμ» και αρχίζει να γράφει το σενάριο για την ταινία «Σαγιάτ Νοβά».
1967
Στα κινηματογραφικά στούντιο του Γιερεβάν γυρίζει το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ με θέμα το δημιουργικό έργο του Αρμένιου ζωγράφου Ακόπ Οβνατανιάν που έζησε στα τέλη του 19ου αιώνα.
Αρχίζει τα γυρίσματα του «Σαγιάτ Νοβά».
Στα κινηματογραφικά στούντιο του Γιερεβάν γυρίζει το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ με θέμα το δημιουργικό έργο του Αρμένιου ζωγράφου Ακόπ Οβνατανιάν που έζησε στα τέλη του 19ου αιώνα.
Αρχίζει τα γυρίσματα του «Σαγιάτ Νοβά».
1968
Σεπτέμβριος
Η ταινία «Σαγιάτ Νοβά» μετονομάζεται σε «Το χρώμα του ρόδου».
Γίνεται η πρεμιέρα της ταινίας στο Γιερεβάν. Μετά από ένα περιορισμένο αριθμό προβολών στους κινηματογράφους της πόλης σταματάει η έκδοση κοπιών της ταινίας και κάθε προσπάθεια διανομής της.
Σεπτέμβριος
Η ταινία «Σαγιάτ Νοβά» μετονομάζεται σε «Το χρώμα του ρόδου».
Γίνεται η πρεμιέρα της ταινίας στο Γιερεβάν. Μετά από ένα περιορισμένο αριθμό προβολών στους κινηματογράφους της πόλης σταματάει η έκδοση κοπιών της ταινίας και κάθε προσπάθεια διανομής της.
1969
Το μοντάζ της ταινίας ανατίθεται στον μετρ του σοβιετικού κινηματογράφου Σεργκέι Γιουτκέβιτς
Ο Σεργκέι Παρατζάνωφ αρρωσταίνει από πνευμονία στο Κίεβο. Εισάγεται στο νοσοκομείο. Αρχίζει να γράφει τις πρώτες νουβέλες με αναμνήσεις από την παιδική του ηλικία στη Τιφλίδα. Γράφει την «Εξομολόγηση».
Γράφει το σενάριο για την ταινία «Τρεμάμενο παλάτι» με βάση το ποίημα του Αλεξάντερ Σεργκέγιεβιτς Πούσκιν «Το σιντριβάνι του Μπαχτσί Σαράι».
Το μοντάζ της ταινίας ανατίθεται στον μετρ του σοβιετικού κινηματογράφου Σεργκέι Γιουτκέβιτς
Ο Σεργκέι Παρατζάνωφ αρρωσταίνει από πνευμονία στο Κίεβο. Εισάγεται στο νοσοκομείο. Αρχίζει να γράφει τις πρώτες νουβέλες με αναμνήσεις από την παιδική του ηλικία στη Τιφλίδα. Γράφει την «Εξομολόγηση».
Γράφει το σενάριο για την ταινία «Τρεμάμενο παλάτι» με βάση το ποίημα του Αλεξάντερ Σεργκέγιεβιτς Πούσκιν «Το σιντριβάνι του Μπαχτσί Σαράι».
1971
1 Δεκεμβρίου. Πηγαίνει στη Μόσχα με την πρώτη εκδοχή του «Σαγιάτ Νοβά».
Μυστική αναφορά του προέδρου της Κρατικής Επιτροπής Ασφαλείας Γιούρι Αντρόπωφ προς την Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΣΕ για την ομιλία του Σεργκέι Παρατζάνωφ στο Μινσκ,
1 Δεκεμβρίου. Πηγαίνει στη Μόσχα με την πρώτη εκδοχή του «Σαγιάτ Νοβά».
Μυστική αναφορά του προέδρου της Κρατικής Επιτροπής Ασφαλείας Γιούρι Αντρόπωφ προς την Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΣΕ για την ομιλία του Σεργκέι Παρατζάνωφ στο Μινσκ,
1972
Παραδίδει στη διεύθυνση των κινηματογραφικών στούντιο του Κιέβου το σενάριο για την ταινία «Intermezzo» με βάση ένα διήγημα του Μ. Κοτσιουμπίνσκι. Το σενάριο εγκρίνεται και αρχίζουν οι προετοιμασίες.
Παραδίδει στη διεύθυνση των κινηματογραφικών στούντιο του Κιέβου το σενάριο για την ταινία «Intermezzo» με βάση ένα διήγημα του Μ. Κοτσιουμπίνσκι. Το σενάριο εγκρίνεται και αρχίζουν οι προετοιμασίες.
Οι εργασίες προετοιμασίας της ταινίας σταματούν. Η διεύθυνση των κινηματογραφικών στούντιο παραλαμβάνει έγγραφο της Κεντρικής Επιτροπής του Κ.Κ. Ουκρανίας σύμφωνα με το οποίο θα πρέπει να διακόψει τη συνεργασία της με τον Σεργκέι Παρατζάνωφ αλλά και να τον υποχρεώσει να εγκαταλείψει το έδαφος της δημοκρατίας.
Γράφει για τα στούντιο του Κιέβου τα σενάρια για τις ταινίες «Ικάρ» και «Χρυσή τομή».
Η Επιτροπή Κινηματογράφου της ΕΣΣΔ δεν εγκρίνει τα σενάρια.
Η Επιτροπή Κινηματογράφου της ΕΣΣΔ δεν εγκρίνει τα σενάρια.
Γράφει το σενάριο για την ταινία «Αρά ο θαυμάσιος». Τα κινηματογραφικά στούντιο της «Αρμιάν Φιλμ» θεωρούν ότι το σενάριο αυτό δεν έχει καμιά προοπτική.
Καταθέτει στα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου το σενάριο για την ταινία «Δαίμων» με βάση το γνωστό ποίημα του Μ. Γι. Λέρμοντωφ. Το σενάριο απορρίπτεται.
1973
Ολοκληρώνεται η εργασία για το σενάριο με βάση τα παραμύθια του Χανς Άντερσεν. Τα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου, του Γιερεβάν, του Βίλνιους και της Ρήγας όπου απευθύνεται ο Σεργκέι Παρατζάνωφ απορρίπτουν το σενάριο.
Ολοκληρώνεται η εργασία για το σενάριο με βάση τα παραμύθια του Χανς Άντερσεν. Τα κινηματογραφικά στούντιο του Κιέβου, του Γιερεβάν, του Βίλνιους και της Ρήγας όπου απευθύνεται ο Σεργκέι Παρατζάνωφ απορρίπτουν το σενάριο.
Η δημιουργική κολεχτίβα «Εκράν» αναλαμβάνει να γυριστεί η ταινία στην τηλεοπτική της εκδοχή και χρησιμοποιεί τα κινηματογραφικά στούντιο της «Αρμιάν Φιλμ».
Το Νοέμβριο ο Σεργκέι Παρατζάνωφ εγκαταλείπει βιαστικά το Γιερεβάν και γυρίζει στο Κίεβο εξαιτίας σοβαρής ασθένειας του γιου του.
15 Δεκεμβρίου. Η Επιτροπή Ραδιοφώνου και Τηλεοράσεως της ΕΣΣΔ εκδίδει διάταγμα το οποίο επιτρέπει την προβολή της ταινίας «Το θαύμα στο Οντένς».
17 Δεκεμβρίου ο Σεργκέι Παρατζάνωφ συλλαμβάνεται στο διαμέρισμά του στο Κίεβο και φυλακίζεται στη Λουκιάνοφσκαγια Φυλακή
1974
25 Απριλίου. Γίνεται κεκλεισμένων των θυρών η δίκη του.
Καταδικάζεται σε 5 χρόνια φυλάκιση. Το δικαστήριο αποφαίνεται ότι η ποινή θα πρέπει να εκτελεστεί σε στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφάλειας και παράλληλα δημεύει την περιουσία του Σεργκέι Παρατζάνωφ.
25 Απριλίου. Γίνεται κεκλεισμένων των θυρών η δίκη του.
Καταδικάζεται σε 5 χρόνια φυλάκιση. Το δικαστήριο αποφαίνεται ότι η ποινή θα πρέπει να εκτελεστεί σε στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφάλειας και παράλληλα δημεύει την περιουσία του Σεργκέι Παρατζάνωφ.
17 Μαΐου. Η Ένωση Κινηματογραφιστών της Ουκρανίας αφού εξέτασε την υπόθεση του Σεργκέι Παρατζάνωφ τον διέγραψε από τις τάξεις των μελών της.
Η ΕΞΟΡΙΑ
1974 , Ιούλιος – 1975, Απρίλιος Γκουμπνίκ
Την 1η Ιουλίου οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφαλείας στη διεύθυνση : Επαρχία Βινίνστκαγια, περιοχή Τροστιάνετσκι, κοινότητα Γκούπνικ, λατομείο γρανίτη, τμήμα 301/39
Την 1η Ιουλίου οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφαλείας στη διεύθυνση : Επαρχία Βινίνστκαγια, περιοχή Τροστιάνετσκι, κοινότητα Γκούπνικ, λατομείο γρανίτη, τμήμα 301/39
1975, Απρίλιος – 1976, Αύγουστος Στριζάφκα
Οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφαλείας στη διεύθυνση: Επαρχία Βινίντσκαγια, κοινότητα Στριζάφκα, τμήμα 301/81
Οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφαλείας στη διεύθυνση: Επαρχία Βινίντσκαγια, κοινότητα Στριζάφκα, τμήμα 301/81
1976, Αύγουστος – 1977, Δεκέμβριος Περεβάλσκ
Οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφάλειας στη διεύθυνση: Επαρχία Βοροσιλοβογκράντσκαγια, κωμόπολη Περεβάλσκ, τμήμα 314/15, ομάδα 12.
Οδηγείται στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως υψηλής ασφάλειας στη διεύθυνση: Επαρχία Βοροσιλοβογκράντσκαγια, κωμόπολη Περεβάλσκ, τμήμα 314/15, ομάδα 12.
1977, 30 Δεκεμβρίου. Απελευθερώνεται ένα χρόνο πριν ολοκληρώσει την ποινή του. Φτάνει στη Τιφλίδα. Εγκαθίσταται στο πατρικό του σπίτι στην οδό Κότα Μέσχι 7. (Το διαμέρισμά του στο Κίεβο έχει δημευθεί από τις αρχές).
Πηγή: ΑΣτάικου
Ανάρτηση: ΑΣτάικου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου